Monday, January 24, 2022

Olika sorters uppsatser

Olika sorters uppsatser



En beskrivande uppsats ger en detaljerad sensorisk beskrivning av något. Publicerad den 4 september av Jack Caulfield. Biografi skriva. Begär info. I en personlig uppsats ligger ditt fokus på något som har påverkat dig personligen. Informationscenter. Capstone-projektet.





Argumenterande essäer



Olika typer av uppsatser kräver olika färdigheter, som att ingjuta bildspråk i en personlig uppsats för att hjälpa den levande eller kritiskt tänka igenom ett mångfacetterat problem i en analytisk uppsats för att nå en lösning. Uppsatser varierar också i längd och struktur, med vissa spänner över sidor och andra passar fint in i några få stycken. Ge dina uppsatser extra polska. Grammarly hjälper till att stärka ditt akademiska skrivande Skriv med Grammarly. De är de fyra vanligaste av de nio traditionella retoriska metoderna som också inkluderar metoder som klassificering och processanalys. Till exempel kan du bli ombedd att skriva en argumenterande uppsats om en ny föreslagen campuspolicy och om den bör eller inte bör antas. Att förstå de fyra huvudtyperna av skrivande kan hjälpa dig att förstå de texter du arbetar med olika sorters uppsatser. Genom att göra detta kan du analysera en uppsats på en djupare nivå och skriva en starkare egen uppsats baserat på dessa insikter.


I en personlig uppsats, olika sorters uppsatser, ditt fokus ligger på något som har påverkat dig personligen. Ofta använder personliga uppsatser narrativa skrivtekniker. Personliga uppsatser kan överlappa andra typer av uppsatser, som argumenterande, humoristiska och högskoleansökningsuppsatser. Personligt uppsatsexempel: The Death of a Moth av Virginia Woolf. Du kanske känner igen några av de mest välkända politiska uppsatserna från det du läste i historielektionen. Dessa essäer är stycken av kända historiska och samtida tänkare som diskuterar samhället och hur olika sorters uppsatser bör styras. I en politisk uppsats kommenterar författaren nuvarande omständigheter och föreslår lösningar på dem, ibland drar han exempel på liknande omständigheter eller lösningar från historien.


I allmänhet politiskt olika sorters uppsatser faller i kategorierna förklarande eller övertygande skrivande. Exempel på politisk uppsats: The Era of Easier Voting for Disabled People Is Over av Sarah Katz, olika sorters uppsatser. I den här uppsatsen diskuterar Katz hur pandemirelaterade förändringar av röstningssystemet gjorde det lättare att rösta för personer med funktionsnedsättning och olika sorters uppsatser nya lagförslag som syftar till att stävja väljarfusk kan ha en negativ inverkan på denna väljarpopulation. Jämför-och-kontrast-uppsatser är sannolikt en av de typer av uppsatser studenter skriver oftast.


I denna typ av uppsats avslöjar författaren viktiga skillnader och likheter mellan två ämnen genom att jämföra dem med varandra och kontrastera dem mot varandra. I vissa fall kan du bli ombedd att jämföra tre eller till och med fler ämnen. Men i allmänhet involverar jämför-och-kontraster uppsatser två ämnen. De kan också vara övertygande skrifter när jämförelserna görs för att övertala läsaren att ta en specifik ställning. Denna jämför-och-kontrast-uppsats utforskar hur en individ kan bli omedveten om och fångad av sitt eget lidande genom att jämföra hur båda författarna skapar detta dilemma för sina karaktärer i dessa verk. Inte alla uppsatser du skriver på college räknas som collegeuppsatser. Vanligtvis skrivs högskoleuppsatser som svar på specifika uppmaningar, som uppmaningarna från Common App.


Dessa uppmaningar är utformade för att hjälpa sökande att skriva engagerande, övertygande personliga uppsatser genom att be dem svara på flera relaterade punkter. Exempel på högskoleuppsatser: Du kan läsa bra exempel på framgångsrika högskoleuppsatser på webbplatser som collegeessayguy. I en uppsats, Switching Shoesby en nyligen accepterad Johns Hopkins-sökande, diskuterar författaren hur att komma ur sin komfortzon genom att prova en ny sport omformade hans perspektiv. Det fick honom att acceptera feedback olika sorters uppsatser säg gärna till när han har frågor och olika sorters uppsatser sin valda sport på ett bredare sätt. Analytiska uppsatser är uppsatser som borrar ner till kärnkomponenterna i ämnet och når slutsatser genom att noggrant arbeta igenom dessa komponenter.


Du kan bli ombedd att skriva en analytisk uppsats om teman i en roman eller om idéerna som presenteras i en politisk uppsats. Analytiska essäer är delar av expository skrift; målet med dessa är att presentera fakta genom att tolka innehåll. I en analytisk uppsats, olika sorters uppsatser författaren försöker inte övertala läsaren att ta en viss ståndpunkt. Snarare presenterar författaren ett verk, till exempel en film eller en novell, och analyserar dess tema genom att diskutera hur verket kommunicerar sitt tema. Till exempel kan du skriva en analytisk uppsats om hur filmen Up kommunicerade sitt tema om kärlek som en handling som drivs av att uppfylla löften.


I några analytiska uppsatser, olika sorters uppsatser, författaren analyserar två eller flera verk. När detta görs för att jämföra verken kan uppsatsen betraktas som både en jämför-och-kontrast-uppsats och en analytisk. Analytiskt essäexempel: Island of Fear av Moses Martinez. I denna litteraturanalysuppsats på gymnasienivå förklarar författaren hur William Golding använder tre karaktärer i Flugornas herre för att visa hur olika människor reagerar på hot och trauma, även när dessa människor olika sorters uppsatser i samma miljö. I en argumenterande uppsats du. Specifikt argumenterar du för eller emot en viss position. I de flesta fall är argumenterande essäer stycken av övertygande skrift. Argumenterande essäexempel: Spelar sanning någon roll? Vetenskap, pseudovetenskap och civilisation av Carl Sagan.


I den här uppsatsen hävdar Sagan att snarare än att vara i opposition till andlighet, bör vetenskap betraktas som en källa – kanske den mest giltiga källan – till den typ av uppfyllelse människor vanligtvis tar från andliga praktiker. En annan typ av uppsats som du kanske kommer på att läsa eller skriva är den humoristiska uppsatsen. Som namnet antyder är den här typen av uppsats tänkt att framkalla skratt och underhålla läsaren. Humoristiska essäer använder i allmänhet samma tekniker som andra essäer använder, ofta lutar sig mer mot de tekniker som finns i berättande skrift som beskrivande språk och metaforer. Ofta är humoristiska essäer delar av beskrivande skrift som använder hyperboliska, olika sorters uppsatser, respektlöst eller nyckfullt språk för att uttrycka en rolig syn på det ämne som behandlas.


Humoristiskt essäexempel: The Santaland Diaries av David Sedaris. I den här uppsatsen skriver Sedaris ur perspektivet av en man som spelar en tomte i en galleria Santa setup. Genom denna synvinkel, olika sorters uppsatser, han satiriserar denna amerikanska högtidsritual genom ironiska anekdoter. Grammatik kan också hjälpa till med det. Förslag i realtid, var du än skriver. De 7 typerna av uppsatser som varje student behöver känna till Lindsay Kramer. Ge dina uppsatser extra polering. Studenter 6 framgångsrika övertygande skrivstrategier Studenter Hur man parafraserar utan att plagiera något Studenter Din högskoleansökan Uppsats Överlevnadsguide Studenter Hur man skriver en uppsatsöversikt i 4 steg Studenter Expository Essays: En komplett guide Studenter Hur man skriver ett forskningsförslag.


Skriv-, grammatik- och kommunikationstips för din inkorg.





abort är fel uppsats



RELATERADE INLÄGG. BEHÖVS HJÄLP? Starta en livechatt med en operatör. chatta nu! Essäförfattare. Anpassad skrift. Antagningsuppsats. Analytisk uppsats. Beskrivande uppsats. Skriv mitt papper. Läxhjälp. Köp uppsats. MBA uppsats. Köp terminsdokument. Terminsatser. Uppsats. Köp forskningsrapporter. Uppsatshjälp. Fallstudie. Matteproblem. Köp avhandling. Hur man skriver en uppsats. Exempel på CV. Personligt brev. Exempel på följebrev. Labb rapport. Capstone-projektet. Personligt uttalande Hjälp. Kommenterad bibliografi. Collegepapper till salu. Powerpoint presentation. Artikelskrivning. Bidragsförslag. Litteraturrecension. Kreativt skrivande. Filmrecension. Reaktionspapper. Journalkritik. Biografi skriva. Artikelrecension. Bokrecension. Affärs plan. Gratis uppsatser. Plagiatkontroll. Papper Cheker. Ämnesgenerator.


Men nyligen hade jag en upplevelse som lärde mig att mina akademiska intressen är mer flexibla än jag trodde: jag tog min första filosofiklass. Innan jag gick in i klassrummet var jag skeptisk. Jag väntade utanför med de andra eleverna och undrade vad exakt filosofi skulle innebära – jag hade verkligen ingen aning. Jag föreställde mig något ganska abstrakt: långa, uppstyltade samtal som funderade över meningen med livet. Men det jag fick var något helt annat. En ung man i jeans, Mr. Och snarare än att dra in oss i pedantiska argument om oklara filosofiska punkter, engagerade Rob oss på vår nivå. För att prata fri vilja tittade vi på våra egna val. För att prata etik tittade vi på dilemman vi själva hade ställts inför. Jag lärde mig att om jag släpper mina förutfattade meningar kan jag faktiskt få ut mycket av ämnen jag tidigare avvisat.


Klassen lärde mig – på mer än ett sätt – att se på saker med ett öppet sinne. En beskrivande uppsats ger en detaljerad sensorisk beskrivning av något. Precis som berättande essäer låter de dig vara mer kreativ än de flesta akademiska skrifter, men de är mer fokuserade än berättande essäer. Du kan beskriva en specifik plats eller föremål, snarare än att berätta en hel historia. En beskrivande uppsats kan vara ganska löst strukturerad, men den bör vanligtvis börja med att introducera föremålet för din beskrivning och avsluta med att rita en helhetsbild av det. Det viktiga är att använda noggranna ordval och bildspråk för att skapa en originell beskrivning av ditt objekt.


På söndagseftermiddagar spenderar jag gärna min tid i trädgården bakom mitt hus. Trädgården är smal men lång, en grön korridor som sträcker sig från husets baksida, och jag sitter på en gräsmatta längst in för att läsa och koppla av. Jag är i mitt lilla fridfulla paradis: trädets skugga, känslan av gräset på mina fötter, fiskens milda aktivitet i dammen bredvid mig. Min katt korsar trädgården smidigt och hoppar upp på staketet för att undersöka den från ovan. Från sin abborre kan han vaka över sitt lilla kungarike och hålla ett öga på grannarna.


Därmed är jag ensam kvar med fisken, vars hela värld är dammen vid mina fötter. Fisken utforskar dammen varje dag som för första gången, provocerar och inspekterar varje sten. Jag känner ibland likadant med att sitta här i trädgården; Jag känner platsen bättre än någon annan, men när jag återvänder känner jag mig fortfarande tvungen att uppmärksamma alla dess detaljer och nyheter – en ny fågel som sitter i trädet, gräsets tillväxt och rörelsen hos insekterna som den skyddar... När jag sitter ute i trädgården känner jag mig lugn. Jag känner mig hemma. Och ändå känner jag alltid att det finns mer att upptäcka.


Gränserna för min trädgård må vara små, men det finns en hel värld i den, och det är en jag aldrig kommer att tröttna på att bo i. Även om varje uppsatstyp testar dina skrivfärdigheter, testar vissa uppsatser också din förmåga att läsa noggrant och kritiskt. En retorisk analys tittar på en övertygande text t.ex. ett tal, en uppsats, en politisk tecknad serie när det gäller de retoriska redskapen den använder och utvärderar deras effektivitet. Inledningen av en retorisk analys presenterar texten, lite bakgrundsinformation och ditt examensarbete; kroppen omfattar själva analysen; och slutsatsen avslutar din analys av texten och betonar dess relevans för bredare frågor. Exemplet nedan är från en retorisk analys av Martin Luther King Jr. En litterär analysuppsats presenterar en närläsning av ett litteraturverk – t.ex.


Det är inte bara en bokreportage eller en recension, utan en fördjupad tolkning av texten. Litterär analys tittar på saker som miljö, karaktärer, teman och bildspråk. Målet är att noggrant analysera vad författaren förmedlar och hur. Införandet av en litterär analysuppsats presenterar texten och bakgrunden och ger ditt examensarbete; Brödtexten består av närläsningar av texten med citat och analys till stöd för ditt argument; och avslutningen betonar vad ditt förhållningssätt säger oss om texten. I denna typ av uppsats avslöjar författaren viktiga skillnader och likheter mellan två ämnen genom att jämföra dem med varandra och kontrastera dem mot varandra.


I vissa fall kan du bli ombedd att jämföra tre eller till och med fler ämnen. Men i allmänhet involverar jämför-och-kontraster uppsatser två ämnen. De kan också vara övertygande skrifter när jämförelserna görs för att övertala läsaren att ta en specifik ställning. Denna jämför-och-kontrast-uppsats utforskar hur en individ kan bli omedveten om och fångad av sitt eget lidande genom att jämföra hur båda författarna skapar detta dilemma för sina karaktärer i dessa verk. Inte alla uppsatser du skriver på college räknas som collegeuppsatser. Vanligtvis skrivs högskoleuppsatser som svar på specifika uppmaningar, som uppmaningarna från Common App. Dessa uppmaningar är utformade för att hjälpa sökande att skriva engagerande, övertygande personliga uppsatser genom att be dem svara på flera relaterade punkter.


Exempel på högskoleuppsatser: Du kan läsa bra exempel på framgångsrika högskoleuppsatser på webbplatser som collegeessayguy. I en uppsats, Switching Shoes, av en nyligen accepterad Johns Hopkins-sökande, diskuterar författaren hur att komma ur sin komfortzon genom att prova en ny sport omformade hans perspektiv. Det fick honom att lättare acceptera feedback, säga ifrån när han har frågor och uppskatta sin valda sport på ett bredare sätt. Analytiska uppsatser är uppsatser som borrar ner till kärnkomponenterna i ämnet och når slutsatser genom att noggrant arbeta igenom dessa komponenter.


Du kan bli ombedd att skriva en analytisk uppsats om teman i en roman eller om idéerna som presenteras i en politisk uppsats. Analytiska essäer är delar av expository skrift; målet med dessa är att presentera fakta genom att tolka innehåll. I en analytisk uppsats försöker författaren inte övertala läsaren att ta en viss ställning. Snarare presenterar författaren ett verk, till exempel en film eller en novell, och analyserar dess tema genom att diskutera hur verket kommunicerar sitt tema. Till exempel kan du skriva en analytisk uppsats om hur filmen Up kommunicerade sitt tema om kärlek som en handling som drivs av att uppfylla löften. I vissa analytiska essäer analyserar författaren två eller flera verk. När detta görs för att jämföra verken kan uppsatsen betraktas som både en jämför-och-kontrast-uppsats och en analytisk.

No comments:

Post a Comment